פרילנסר, 4 אלמנטים חיוניים לתוכנית עסקית

עבודה מהבית

ישנם פרילנסרים המצדדים בשימוש בתוכנית עסקית. אחרים יאמרו לך כי אינך זקוק לתוכנית עסקית. מי מהם צודק? האם פרילנסרים זקוקים לתוכנית עסקית או לא? לדעתי, שתי הדעות מוצדקות. בעוד רוב הפרילנסרים אינם זקוקים לתוכנית עסקית רשמית, מהסוג אותו מציגים בפני בנקים או משקיעים, כל הפרילנסרים צריכים להתחייב לסוג כלשהו של תוכנית עסקית. (זכור כי אם אתה מתכנן לקחת הלוואה או למכור את העסק, תזדקק ככל הנראה לתוכנית עסקית פורמאלית.) במאמר זה אסקור ארבעה אלמנטים חיוניים לתוכניות עסקיות של פרילנסרים.

 

אלמנט מס’ 1: החזון העסקי שלך

מהו חזון עסקי? בפשטות, חזון עסקי הוא ההבדל בין מחשבה מעורפלת על מעבר לעבודה מהבית לבין הידיעה הברורה כי הנך מעוניין לפתוח עסק לעיצוב אתרים, שיתמחה ביצירת תבניות לוורדפרס. חזון עסקי יעניק לך תכלית וכיוון. החזון העסקי שלך צריך לשקף את היכולות האישיות והעסקיות שלך וכן את החלומות והתקוות שלך לגבי העתיד.

 

אלמנט מס’ 2: היעדים העסקיים שלך

היעדים העסקיים הם המטרות אליהן אתה רוצה להביא את העסק שלך. הם צריכות לנבוע באופן טבעי מהחזון העסקי.

 

היעדים הטובים ביותר יהיו:

 

ספציפיים – יעדים עסקיים הם ספציפיים יותר מחזון עסקי. עליך לדעת בדיוק מה אתה מתכוון לעשות.

 

מדידים – כדי למדוד את היעדים שלך אתה צריך לכמת אותם. לדוגמא: עליך לומר משהו כמו: “אשיג חמישה לקוחות חדשים” (הכמות היא חמישה), במקום להגדיר יעד מעורפל יותר כמו ‘אשיג יותר לקוחות.’

 

ברי השגה – יעד עסקי מוצלח הוא יעד בר-השגה. במשך הזמן תוכל להיות מסוגל לחזות, מה באמת תוכל להשיג. בתחילת הדרך, תיאלץ להיעזר אך ורק בניחוש מושכל (וזה בסדר גמור).

 

תלויי זמן – היעדים העסקיים שלך ישתנו עם הזמן. למעשה, כל הסביבה העסקית שלך תשתנה עם הזמן. לכן כדאי להציב הגבלת זמן ליעדים שלך.

 

יעד מוצלח עבור עסק העיצוב שהזכרתי קודם יכול להיות: ליצור שתי תבניות וורדפרס חדשות עד מאי 2013. הוא עונה על כל הקריטריונים: ספציפי, מדיד, בר-השגה ותלוי זמן.

 

אלמנט מס’ 3: צעדים מעשיים

צעדים מעשיים הם מפת הדרכים שתאפשר לך להגיע ליעדים שהגדרת. הם צריכים להיות מפורטים מאוד. הצעדים המעשיים מרכיבים את התוכנית על פיה אתה מתכוון להגיע ליעדים שהצבת. סביר שתצטרך לערוך לא מעט שינויים בצעדים שתכננת על מנת לגרום להם להתבצע בקלות רבה יותר.

 

אלמנט מס’ 4: מדידה וניתוח

בתום התקופה אותה הגדרת, יהיה עליך למדוד את הצלחתך בהשגת היעדים. קיימים לא מעט כלים מקצועיים שפותחו למטרה זו אולם רוב הפרילנסרים יעדיפו לנקוט גישה מעט פחות רשמית. גיליון אקסל יספיק בהחלט למטרה זו.

 

השאלות החשובות ביותר הנוגעות למדידה וניתוח של יעדים עסקיים הן:

 

  • האם הגעתי ליעדים העסקיים במהלך הזמן שהגדרתי?

  • מדוע (או מדוע לא)?

  • אם לא הגעתי ליעדים, עד כמה אני רחוק מהם?

 

מדידת היעדים תסייע לך להחליט באיזו מידה העסק שלך הצליח ותסייע לך לכוון אותו טוב יותר ליעדים הבאים.

 

מחשבות אחרונות על תוכניות עסקיות לפרילנסרים

במאמר זה ניסיתי לפשט את תהליך בניית התוכנית העסקית ולהפוך אותו למתאים לצרכיהם של רוב הפרילנסרים. אם העסק שלך בוגר יותר או אם אתה שוקל למכור אותו, או לקחת הלוואה עסקית, ייתכן שתזדקק לתהליך פורמאלי יותר.

 

בעוד פרילנסרים רבים שומרים את התוכנית העסקית שלהם בראש, אם אתה חושב כמוני, תוכל להפיק תועלת מעותק כתוב של התוכנית העסקית שלך. זה לא חייב להיות מסמך רשמי – רק רשימה שבה תוכל להציץ מפעם לפעם כדי לוודא שאתה על המסלול הנכון.