מהי מחויבות עובדים?

עבודה מהבית

‘מחויבות עובדים’ הוא ביטוי אותו שמעת מן הסתם מספר פעמים במהלך שיחות בנושאי עבודה או חיפוש עבודה. למרות שבמקרים רבים משווים את הביטוי הזה לביטויים כמו ‘סיפוק בעבודה’ או ‘שביעות רצון מהעבודה’, הוא אינו זהה להם כלל. שביעות רצון בעבודה יכולה לנבוע מהיעדר לחצים או משפע של זמן חופשי, והיא שונה לחלוטין ממחויבות. עובד מסופק יכול לעבוד כל יום מתשע עד חמש, אולם לא לתרום דבר להשגת יעדי החברה ולא להשקיע מאמצים מיוחדים כאשר מתעוררות בעיות. ובכן, מהם בדיוק הגורמים למחויבות עובדים?

 

מחויבות עובדים הוגדרה על ידי המגזין הכלכלי ‘פורבס’, כמחויבות רגשית שחש העובד כלפי הארגון ומטרותיו. עובדים הם ‘מחויבים’ כאשר הם מעורבים ונלהבים מהתפקידים שלהם וממטרות הארגון בו הם עובדים. מחויבות היא היכולת והרצון לתרום למטרות הכוללות של החברה. עובדים מחויבים רואים את עצמם כבעלי תרומה משמעותית להשגת מטרות אלו. עובד מחויב ייקח על עצמו משימות על פי שיקול דעתו. הוא מבין בדרך כלל מתי יש צורך במאמצים נוספים והוא משקיע את המאמצים הללו בלי שיתבקש. לדוגמא: עובד מחויב ייפתח את דלת החנות ללקוח, גם חמש דקות לפני מועד הסגירה, ירים לכלוך מהרצפה גם כשהבוס לא בסביבה ויעזור לחבר לעבודה, גם אם הוא לא יקבל על כך תשלום נוסף.

 

בפשטות, עובדים מחויבים תורמים לתוצאות עסקיות טובות יותר. ובכל זאת, אין הרבה עובדים כאלה. סקר שנערך בנושא, בארצות הברית, בשנת 2008 מצא כי 54 אחוזים מהעובדים אינם מחויבים לעבודתם וכי 17 אחוזים מנותקים ממנה לחלוטין. רק 29 אחוזים מהעובדים בארצות הברית הם עובדים מחויבים.

 

אם הנך בעל עסק או מנהל משאבי אנוש, מחויבות עובדים חייבת להיות אחת השאיפות העיקריות שלך. מחויבות עובדים תורמת להגברת היעילות, המובילה לשביעות רצון בקרב הלקוחות, שבתורה, מובילה להגדלה של ההכנסות ושל ערך החברה.

 

על מנת לבסס מחויבות עובדים בחברה שלך חשוב להתמקד ביצירת תרבות של מחויבות. הנה מספר טיפים לבניית מחויבות עובדים.

 

1. אפשר משובים דו כיווניים

משוב של המנהלים לעובדים הוא הליך מקובל בכל עסק כמעט. האפשרות של העובדים להעביר משוב למנהלים, אינה קיימת בדרך כלל. האפשרות להעביר משוב כלפי מעלה תעזור לעובדים להרגיש שהדעות שלהם מוערכות. המשוב הדו כיווני ניתן ליישום באמצעות סקרים ממוחשבים או ישיבות צוות. קבלת החלטות משותפת היא דרך נהדרת ליצירת מחויבות עובדים.

 

2. הכר בכך שהעובדים רוצים להתקדם

התחושה כי אתה תקוע ב-‘ג’וב ללא מוצא’, יכולה להיות מכשול משמעותי בדרך להשגת מחויבות עובדים. היא יכולה אפילו לגרום להם להתחיל שוב בתהליך של חיפוש עבודה. הכר בכך שכל עובד זקוק להזדמנות לשינוי ולהתקדמות אישית, על מנת שיוכל להרגיש מחויב. תן לעובדים שלך אפשרויות להתקדם ואפשר להם לבטא את השאיפות שלהם בנוגע למסלול המקצועי בו הם מעוניינים להתקדם.

 

3. טפח את האמון

בניית אמון היא תהליך איטי בכל מערכת יחסים. אולם האמון הוא חלק בלתי נפרד ממחויבות העובדים. אחת הדרכים המהירות ביותר לשבור את האמון היא כאשר מנהלים אינם עומדים בהבטחות שלהם. לכל העובדים בארגון, בכל הרמות, צריך להיות חזון ברור של מטרות הארגון, היצמדות לחזון הזה, תוך כדי עבודה משותפת, יביא להגשמה של היעדים המשותפים.

 

4. הדגש את חלקו של כל עובד בהצלחת החברה

במקרים רבים, עובדים מחויבים, מרגישים שהמאמצים שלהם אינם משנים, או שהמנהלים מתעלמים מהם. עזור לעובדים להבין כיצד הם תורמים להצלחת החברה, וכיצד התרומה שלהם משתלבת בתמונה הגדולה. זה יכול לסייע לך לבסס את מחויבות העובדים.