מרכיב מס’ 1: החזון העסקי שלךמהו חזון עסקי?
בפשטות, חזון עסקי הוא ההבדל בין מחשבה מעורפלת על מעבר לעבודה מהבית לבין הידיעה הברורה כי הנך מעוניין לפתוח עסק לעיצוב אתרים, שיתמחה ביצירת תבניות לוורדפרס. חזון עסקי יעניק לך תכלית וכיוון. חזון יעניק לעסק שלך מטרה וכיוון.
החזון העסקי שלך צריך לשקף הערכים האישיים שלך וכן את החלומות שלך לגבי העתיד של העסק.
אחרי שהסברנו את החשיבות של חזון כחלק מתכנית עסקית עבור עסק הפרילנס שלך, הגיע הזמן לדון בחשיבות של יעדים.
מרכיב מס’ 2: היעדים העסקיים שלך
היעדים העסקיים הם המטרות אליהן אתה רוצה להביא את העסק שלך. הם צריכות לנבוע באופן טבעי מהחזון העסקי שלך.
היעדים הטובים ביותר יהיו:
ספציפיים – יעדים עסקיים הם ספציפיים יותר מחזון עסקי. עליך לדעת בדיוק מה אתה מתכוון לעשות.
מדידים – כדי למדוד את היעדים שלך אתה צריך לכמת אותם. לדוגמא: עליך לומר משהו כמו: “אשיג חמישה לקוחות חדשים” (הכמות היא חמישה), במקום להגדיר יעד מעורפל יותר כמו “אשיג יותר לקוחות”.
ברי השגה – יעד עסקי מוצלח הוא יעד בר השגה. במשך הזמן תוכל להיות מסוגל לחזות, מה עסק הפרילנס שלך מסוגל להשיג. בתחילת הדרך, תיאלץ להיעזר אך ורק בניחוש מושכל (וזה בסדר).
תלויי זמן – היעדים העסקיים שלך ישתנו עם הזמן. למעשה, כל הסביבה העסקית שלך תשתנה עם הזמן. בדיוק מהסיבות האלה, כדאי להציב הגבלת זמן ליעדים שלך.
דוגמא ליעד מוצלח עבור עסק העיצוב שהזכרתי קודם יכול להיות: ליצור שתי תבניות וורדפרס חדשות עד פברואר 2015. היעד הזה עונה על כל הקריטריונים: ספציפי, מדיד, בר-השגה ותלוי זמן.
מרכיב נוסף הקשור באופן הדוק ליעדים העסקיים שלך הוא צעדי פעולה.
מרכיב מס’ 3: צעדי פעולה
צעדי פעולה הם מפת הדרכים שתאפשר לך להגיע ליעדים שהגדרת. הם מאוד ספציפיים ומפורטים.
צעדי הפעולה מרכיבים את התוכנית על פיה אתה מתכוון להגיע ליעדים שהצבת. סביר שתצטרך לערוך שינויים לעיתים קרובות בצעדים שתכננת על מנת לגרום להם לעבוד בצורה חלקה יותר.
המרכיב האחרון של תכנית עסקית טובה הוא מדידה.
מרכיב מס’ 4: מדידה וניתוח
בתום התקופה אותה הגדרת, יהיה עליך למדוד את הצלחתך בהשגת היעדים. בעוד קיימים לא מעט כלים מקצועיים שפותחו למטרה זו, רוב הפרילנסרים יעדיפו לנקוט גישה מעט פחות רשמית. גיליון אקסל יכול לעזור.
השאלות החשובות ביותר הנוגעות למדידה וניתוח של יעדים עסקיים הן:
– האם הגעתי ליעדים העסקיים במהלך הזמן שהגדרתי?
– מדוע (או מדוע לא)?
– אם לא הגעתי ליעדים, עד כמה אני רחוק מהם?
מדידת היעדים תסייע לך להחליט באיזו מידה העסק שלך הצליח ותסייע לך לכוון אותו טוב יותר ליעדים הבאים.
מחשבות אחרונות על תוכניות עסקיות לפרילנסרים
במאמר זה ניסיתי לפשט את תהליך בניית התוכנית העסקית ולהפוך אותו למתאים לצרכיהם של רוב הפרילנסרים. אם העסק שלך בוגר יותר או אם אתה שוקל למכור אותו או לקחת הלוואה עסקית, ייתכן שתצטרך להשתמש בתהליך תכנון עסקי פורמאלי יותר.
בעוד פרילנסרים רבים שומרים את התוכנית העסקית שלהם בראש, אם אתה כמוני, תוכל להפיק תועלת מרבית מעותק כתוב שלה. זה לא חייב להיות מסמך רשמי – רק רשימה שבה תוכל להעיף מבט מפעם לפעם כדי להישאר על המסלול הנכון. עבורי, זה קל מדי לאבד מטרות שלא העליתי על כתב.