זה יכול לקרות גם לך

עבודה מהבית

“לי זה לא יקרה” שמעת את המשפט הזה מפרילנסרים אחרים? אולי אפילו השתמשת בו בעצמך?במהלך השנים, שמעתי פרילנסרים אחרים משתמשים במילים האלה כדי לתאר סיטואציות כמו מצבי חירום משפחתיים, מחלות ואי עמידה בלוחות זמנים. למרבה הצער, גם שמעתי כמה מאותם פרילנסרים לוקחים את המילים האלה חזרה, כאשר בדיוק הדבר שהם לא התכוננו עבורו, אכן קרה.לכן אני חסיד גדול של תוכנית ב’ (ואפילו תוכנית ג’) להתמודדות עם מכשולים נפוצים. האמת היא שאף אחד לא חסין מהצרות של החיים. הדבר שאתה חושב שמעולם לא יקרה לך, יכול להיות הדבר שיחסל את עסק הפרילנס שלך, אם לא תתכונן אליו כראוי.

 במאמר זה אחלוק עשר בעיות נפוצות בהן כל פרילנסר עלול להיתקל ועצות שייסעו לך להתמודד עם כל אחת מהן ביעילות.

1. מצב חירום משפחתי. אף אחד לא רוצה לחשוב על זה, אולם מצבי חירום משפחתיים עלולים לפגוע בפרילנסרים, כשם שהם יכולים לפגוע בכל אחד אחר. אך בשונה מהרבה עבודות מהבית אחרות, עבודה מהבית לא תעניק לך רשת ביטחון כלכלית למצבי חירום משפחתיים. וודא כי אתה מכיר לפחות פרילנסר מקצוען אחד שיוכל להחליף אותך במקרה הצורך. בנוסף, הכן טיוטה של הודעה שתשלח ללקוח בנושא, אם יתעורר הצורך.

2. מחלה. להיות חולה זה לא נעים. מלבד ההרגשה הפיזית הרעה, מחלה עלולה לגרום לך להפסד הכנסות ולהוצאות רפואיות שונות. לכן, וודא כי הנך מבוטח בביטוח בריאות כלשהו. האמן לי, מחירו של ביטוח בריאות ישתלם לך כאשר תזדקק לו.

3. ירידה בכמות העבודה. לא משנה עד כמה אתה עסוק כעת, ירידה בכמות העבודה תמיד אפשרית. כל מי שבתחום יודע כי לעבודה כפרילנסר יש דינמיקה כזאת, של פסגות ותהומות. מחזור הגאות והשפל המפורסם של הפרילנסרים, הוא לא מיתוס. הפוך את המצב לקל יותר על ידי חיסכון לתקופות שפל והמשך לשווק את עצמך, גם כאשר אתה מוצף בעבודה.

4. לקוחות לא מרוצים.  לא משנה כמה אתה נהדר כפרילנסר או עד כמה אתה מחבב את הלקוחות שלך, במוקדם או במאוחר, אתה עלול למצוא את עצמך מול לקוח לא מרוצה. למרבה המזל, אי שביעות רצון של לקוח לא מובילה בהכרח לניתוק הקשרים איתו. על מחלוקות רבות בין פרילנסרים ללקוחות, ניתן לגשר.

5. בעיות בתשלומים. אחד התסכולים הגדולים ביותר של פרילנסרים הוא לקבל את הכסף בזמן. הצעדים היעילים ביותר למניעת בעיות בנושא, הם צעדים מונעים. ודא כי תנאי התשלום מפורטים בבירור בהסכם בינך לבין הלקוח. במקרה הגרוע ביותר, ייתכן שתאלץ לערב גורמי גביה נוספים.

6. תחושת שעמום ושחיקה. בוא נודה בזה, כולם משתנים עם הזמן. לפעמים אתה מפסיק לאהוב את מה שכל כך נהנית ממנו בעבר. זה עצוב, אך במקרים רבים  זוהי המציאות. אם זה קורה גם לך, יש לי חדשות טובות בשבילך – אתה פרילנסר. אתה לא כבול לעבודה בלי מוצא, אתה תמיד יכול למצוא נישה חדשה או למתג את עצמך מחדש.    

7. טעויות או אי עמידה בלוחות זמנים. זהיר ככל שתהיה, אתה עלול יום אחד לגלות שעשית טעות, ושזו אשמתך. מה פרילנסר צריך לעשות במצב כזה? לדעתי, הדבר הטוב ביותר לעשות, הוא לנסות לעשות הכול כדי לתקן את הטעות ולתת ללקוח הרגשה טובה. כפרילנסר, אתה חייב לשמור על המוניטין שלך.

8. חיכוכים עם לקוח או קולגה. הלקוח אולי משלם לך, אבל זה לא אומר שקל להסתדר איתו. הלקוחות שלך עלולים להיות טיפוסים קשים, אולם זו לא סיבה מספיק טובה בשבי ללנתק את הקשר. עשה כמיטב יכולתך על מנת להפוך אותם ללקוחות מרוצים. “פיטורים” של לקוח יכולים להיות המפלט האחרון, רק אחרי שמיצית את כל האפשרויות האחרות.

9. ציוד מיושן או מקולקל. כלי העבודה שלך הן חשובים מאוד. ציוד מיושן עלול לגרום לך להשקיע זמן נוסף בפרויקט ובסופו של דבר לעלות לך בכסף. חסוך סכום כסף קטן כל חודש על מנת לשדרג את הציוד שלך. (הערה: זה לא צריך להיות הכסף מקרן החירום שלך)

10. לקוח נעלם. למרבה הצער, לקוחות מסוימים לא מסרבים לשלם – הם פשוט נעלמים. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם התופעה, היא באמצעות צעדי מנע. לקוחות מאוד בררנים בבחירת פרילנסרים שהם יכולים לבטוח בהם, נכון? גם אתה צריך להיות מאוד בררן בבחירת הלקוחות שלך.

אודות המחבר:

. עקבו אחריי ב- Twitter / Facebook.