עלייתה העולמית של העבודה מהבית. חלק ב’

עבודה מהבית

אם עבודה מהבית היא כל כך נהדרת, כפי שנטען בחלקו הראשון של הפוסט, אז למה לא כולם עוברים לעבודת מהבית? את התשובה תוכלו למצוא, כרגיל,במשרדי ההנהלה. זו לא אשמתכם, זו אשמת הבוס.  יועץ ארגוני בכיר, ממובילי מהפכת העבודה מהבית באירופה, אוהב לספר על מה שקרה לו כשניסה להציג, לפני כעשרים שנה  את הקונספט החדשני בפני מנהליה של חברה בריטית. ‘כשעברתי על התועלות הכלכליות של העבודה מהבית’, הוא משחזר, ‘והסברתי למנהלים שרכב חברה, על כל ההוצאות שכרוכות בו לא יהיה נחוץ יותר, זינק אלי אחד המנהלים מהקצה השני של החדר, גרר אותי בעניבה אל החלון – הוא אפילו לא שם לב שהוא עושה את זה, והראה לי את היגואר הנוצצת. שלו. אגב, המכונית היקרה הזו סתם עמדה שם ללא שימוש רוב שעות היום’.

סופן של האימפריות

המנהלים לא חוששים לאבד את מכוניות היוקרה שלהם, הם פוחדים לאבד את האימפריות שלהם. אם אף אחד לא יהיה שם כדי לצחוק מהבדיחות שלהם, איך הם יידעו שהם מצחיקים?. אם הבוסים לא ייראו מה העובדים שלהם עושים, איך הם יידעו שהעבודה מתבצעת?. המכשול הוא אנושי, לא טכנולוגי, טוענים המומחים. במאתיים השנים האחרונות חיינו כולנו בעולם שבו אנשים מתקבצים למקום מסוים, כדי לעבוד, כשהמנהל עומד שם ורואה בדיוק מה הם עושים כיום  אנחנו באים ואומרים למנהלים שהם לא יכולים לראות את העובדים שלהם יותר, אלא רק לסמוך עליהם שיעשו את העבודה כמו שצריך. בשביל רבים מהם זהו סוג של הלם תרבותי.

זה בעיקר עניין של גישה, אך התפיסה כי למנהל יש שליטה טובה יותר על מה שהעובדים שלו עושים, רק כי הם יושבים יחד באותו חלל, היא ככל הנראה מוטעית. רוב המנהלים הדוגלים בגישה הזו, טוען אחד המומחים, ממילא יושבים במשרד הסגור שלהם רוב היום ולא משקיעים בתקשורת רציפה עם העובדים שלהם שיושבים בצד השני של הדלת. חברות שמתחילות להעסיק עובדים מהבית, צריכות לעבור לשימוש בכלים חדשים. שוחחנו עם מנהל חברת יחסי ציבור, המעסיקה שלושה עשר עובדים. כיום כולם עובדים מהבית, אבל בתחילת הדרך, ישבו כל העובדים במשרדים. בשנת 1998 סגר בעל הבית את המשרד באופן זמני ויצא לטיול בעולם. כשחזר, התברר לו שהעובדים מאוד נהנו לעבוד מחדרי השינה שלהם ולכן הוא החליט להשאיר את המצב כמות שהוא ולא לפתוח את המשרד מחדש.

לא מודדים שעות, מודדים הישגים

‘עברנו ממדידה של כמה זמן כל עובד יושב ליד השולחן, למדידת הישגים’, הוא מספר.  זה לא פשוט למדוד הישגים בתחום כמו יחסי ציבור, אבל זה לגמרי אפשרי, בעזרת פרמטרים כמו מידת הכיסוי במדיה ושביעות הרצון של הלקוחות. ‘האמת היא’, הוא המשיך ואמר, ‘שהעובדים שלי משקיעים כמו שצריך ומגיעים להישגים יפים מאוד’. מרי ג’והנסן, מחזקת את הדברים ולא רק בגלל שמי שאמר אותם הוא הבוס שלה. ‘אנשים אמרו לי דברים כמו ‘אוי, אבל את יכולה להתבטל כל היום בבית לא?’, אבל זה עובד הפוך. זה לא שאני מגיעה הביתה בסוף יום עבודה ומבטיחה לעצמי שלא אעשה יותר כלום, אני נמצאת בבית ומחכה לרגע שבו יצטרכו אותי’. לדבריה, במשרד, כל אחד יכול לעשות את עצמו עסוק, כאשר הוא בעצם לא עושה כלום, בעבודה מהבית זה בלתי אפשרי. ‘דווקא כשאני עובדת מהבית, הבוס רואה באמת את מה שאני עושה’.

אחד הנושאים הנלווים באופן טבעי לדיונים על עבודה מהבית, הוא היחס הגמיש לשעות העבודה והמנוחה. ‘מנהל אחד שייעצתי לו’, מספרת אחת המומחיות לעבודה מהבית, חשש שהעובדים שלו יצאו לקניות או סידורים באמצע יום העבודה. ‘אם אתה באמת סומך על העובדים שלך זה לא צריך להפריע לך’, ענתה לו היועצת. ‘כל עוד הם מספקים שלך עבודה טובה, על פי לוחות הזמנים שנקבעו להם’. ‘הכול מסתכם באמון’, היא הוספה, ‘סמוך על האנשים שיעשו את העבודה שלהם. זה לא חייב להיות בין תשע לחמש’. ‘בטלה היא הדבר האחרון שתצטרכו לדאוג לו’,היא מרגיעה. ‘עובדים מהבית בדרך כלל משקיעים יותר זמן ומאמץ בעבודה, כדי שלא ייתפסו כרשלנים’.

תעבדו רק כשמשלמים לכם

האם ייתכן כי מעסיקים, ינצלו את המצב הזה לרעה? מה נראה לכם?. הטכנולוגיות שמאפשרות לנו להתחמק מהמשרד – טלפונים חכמים, מחשבים ניידים ופס רחב, הן אותן טכנולוגיות שמקשות עלינו להתחמק מהמעסיקים. קודם הם נותנים לך סמארטפון, אחר כך הם מתחילים לשלוח לך מיילים באחת בלילה. אבל זה הרי נכון בעיקר לגבי מי שעובד במשרד. מנהלים מסוג מסוים פשוט לא מרגישים שעשו את עבודתם כמו שצריך, אם הם לא שולחים לכפופים אליהם מיילים ‘דחופים’ באמצע הלילה, בעניינים שיכולים היו לחכות עד הבוקר. רובנו, העובדים מהבית והעובדים מהמשרד, נמצאים בעבודה עשרים וארבע שעות, שבעה ימים בשבוע.

העצה החשובה ביותר לעובד מהבית, אמורה להיות תקפה עבור כל העובדים: תעבוד רק כשמשלמים לך. תחת ההגדרה ‘עבודה’, נכנסות במקרה הזה גם פעילויות כמו קריאת מיילים או מענה לטלפונים ולהודעות טקסט. ‘מה שהכי טוב בכל הטכנולוגיה הזו, אומר אחד המומחים, ‘זה שאת כל המכשירים אפשר לכבות’. זוהי אמנם קלישאה אך כדרכן של קלישאות היא מציגה את האמת. המעסיקים הטובים יותר, יצפו מכם לכבות את המכשירים, מחוץ לשעות העבודה, ואפילו יהיו מודאגים במידה ולא תעשו את זה. ‘אם עובד שישב במשרד כל היום, ממשיך לשלוח לי מיילים גם בלילה, כנראה שיש לנו בעיה’, אומרת

מנהלת בכירה בחברת היי-טק. ‘האם הוא צריך לעבוד עד כל כך מאוחר?, האם הוא זקוק לעזרה?, כמנהלת, באחריותי לדעת מצבם של העובדים תחתי’.

העולם מתרגל לעבודה מהבית

המנהלים הם לא היחידים שיצטרכו להתרגל למעבר לעבודה מהבית. גם המשפחות של העובדים יצטרכו לעבוד תהליך של הסתגלות. הם צריכים להבין שמי שעובד מהבית, נמצא אמנם בבית אבל הוא עובד ואסור להפריע לו. העובדים עצמם יצטרכו להימנע מהנטייה לפטפט עם חברים או בני משפחה בשעות העבודה, או לעסוק, באמצע היום בדברים שאינם קשורים לעבודה. אם תרגישו לעיתים מעט בודדים במשרד הביתי שלכם, כדאי שתזכרו שני דברים. 1. זה טבעי לגמרי. 2. בשום מקום לא כתוב שאתם לא יכולים להתקשר למעסיק או לחבר שעובד מהבית ולפטפט איתו כמה דקות. מעסיקים רבים ישמחו לקיים אתכם פגישות פנים אל פנים במועדים קבועים ובניהם תמיד יהיו לכם מחשבים וטלפונים שתוכלו לתקשר דרכם.

לעובדים מהבית, כך מסתבר, די קל להתמודד עם צורת החיים הזו. ממחקר שנערך בקרב 24,000 עובדים של חברת מחשבים בינלאומית, עלה כי חייו הפרטיים של מי שעבד באופן חלקי מהבית, החלו להיפגע רק כאשר עסק במשך חמישים ושמונה שעות בשבוע בעבודה. חייהם הפרטיים של העובדים מהמשרד, החלו להיפגע אחרי שלושים ושמונה שעות שבועיות בלבד.בלבד.

לאן כל זה מוביל? אולי לעולם שבו אתם מגיעים למשרד בבוקר ומגורשים בנזיפות: ‘מה אתם עושים כאן? אנחנו לא רוצים שתשבו כל היום, תשתו קפה ותפטפטו. לכו הביתה, תתחילו לעבוד’.

אודות המחבר:

. עקבו אחריי ב- Twitter / Facebook.