איך לגבות תשלומים תמורת עבודה מהבית?

עבודה מהבית

גבייה של סכומים שאינם משולמים בזמן היא אחת המשימות הקשות העומדות בפני כל עובד מהבית. עיכוב בתשלום עבור עבודה מהבית, עלול לגרור בעקבותיו לא מעט רגשות שליליים ומחשבות לא נעימות כגון: “לא יהיה לי איך לשלם שכר דירה החודש”, או: “הם ממש לא אהבו את העבודה שעשיתי”. מעבר לתחושות הלא נעימות, עיכוב בתשלום יכול ליצור בעיות אמיתיות. אם עבודה מהבית הנה מקור הכנסה חיוני עבורך, עליך לוודא כי התשלום עבורה יגיע בזמן.

במאמר זה, אסביר כיצד לפתח תהליך גבייה חיובי שיצמצם את תופעת התשלומים המעוכבים עבור עבודה מהבית, וכיצד לגבות תשלומים שעוכבו.

תהליך גבייה חיובי בזמן עבודה מהבית

הדבר הראשון שעליך לעשות כדי לוודא שתקבל בזמן את הסכומים המגיעים לך עבור עבודה מהבית, הוא לפתח תהליך גביה חיובי. המשמעות היא שעליך לעשות מספר צעדים שיבטיחו את מועד התשלום לפני תחילת העבודה. לפניך מספר דוגמאות לתהליכי גבייה חיוביים שהוכחו כיעילים בזמן עבודה מהבית.

1. חקור לקוחות חדשים ביסודיות. רוב הסיכויים, שאם הלקוח החדש שלך נוהג לאחר בתשלומים, או אולי אפילו לא לשלם כלל תמורת עבודה מהבית, תוכל לאתר תלונות כלפיו באמצעות הרשת.

2. ערוך הסכם עם כל לקוח אפילו במייל. על ההסכם להיות מפורט כלל האפשר, בעיקר בנוגע למועדי התשלום, אמצעי התשלום והסכומים המדויקים. הסכם מפורט עם כל לקוח יקטין את הסיכון לדחייה של תשלומים.

3. הקפד על הפקדה לחשבון נאמנות. דרישה של הפקדה לחשבון נאמנות עבור עבודה מהבית, תרחיק ממך מעסיקים לא ישרים ותמנע ממך אי נעימויות.

4. שלח חשבוניות בזמן. אל תסמוך על הלקוח שישלם לך מיוזמתו תמורת עבודה מהבית.   לקוחות רבים אינם יכולים להתחיל את תהליך התשלום, לפני שקיבלו חשבונית מהספק.

5. התכונן מראש. הכן את עצמך לכך שיתכן עיכוב בתשלום . נסח מראש את מכתבי דרישת התשלום ללקוחות המאחרים בתשלומים ואל תחכה להצטברות של רגשות שליליים בנושא.

לפניך שני טיפים נוספים בנוגע לגביית תשלומים עבור עבודה מהבית:

טיפ מס’ 1: לחברות גדולות לוקח יותר זמן לשלם לפרילנסרים תמורת עבודה מהבית, היות ובתהליך אישור התשלום מעורבות מספר מחלקות.

טיפ מס’ 2: במידה והתחייבת לפרויקט ארוך טווח, נסה לבקש מהלקוח שלך לחלק אותו למקטעים ולשלם לך בסיומו של כל מקטע. שיטת תשלום זו תמנע ממך לעבוד לאורך זמן רב ללא תשלום.

התשלום עדיין מתעכב. מה עושים עכשיו?

המועד שנקבע חלף ועדיין אין זכר לתשלום? מה אפשר לעשות? אם מתחשק לך להפיץ את שמו של הלקוח שאינו משלם בזמן, בקרב פרילנסרים נוספים או ברחבי האינטרנט, כדאי שתחשוב על כך שוב. במקרים כאלה עדיף לנקוט בגישה מקצועית. אל תשכח שהמעסיק שלך אנושי בדיוק כמוך ושהעיכוב בתשלום עלול להיגרם עקב טעות אנוש ולא כחלק ממזימה המופנית נגדך.

תהליך גבייה מוצלח יכלול מספר שלבים:

1. משלוח מכתב ידידותי. שמור על טון חיובי וצרף עותק של דרישת התשלום. ההנחה בשלב זה היא שהתשלום אינו מעוכב בכוונה.

 

2. משלוח מכתב תקיף יותר. אם עברו מספר ימים וטרם קיבלת תשובה מהלקוח, שלח לו הודעה נוספת. הימנע מאיומים או התפרצות רגשית ותן ללקוח להבין כי העיכוב אינו סביר.

3. שיחת טלפון. אל תפחד להתקשר ללקוח שלך. לפעמים שיחת טלפון יכולה לפתור את הבעיה.

4. משלוח מכתבים נוספים. אם טרם קיבלת תשלום, המשך לשלוח מכתבים ככל שיידרש. לקוחות רבים ישמחו לשלם לך, רק כדי שתפסיק להציק להם.